maanantai 10. kesäkuuta 2013

Esimerkkiruokavalio lepopäivälle ja muuta höpinää

Läppäri päätti eilen että kesä on sille liikaa, siitä kuului puff, savu nousi ja muutama liekkikin näkyi. En siis päässyt kirjoittelemaan suunnitelmistani. Sain myös illalla ehkä parhaan neuvon aikoihin Ninni <3 sanoi että mitä ikinä päätänkin kokeilla niin noudata sitä vähintään 30 päivää. Tästä tuleekin mulle suuri haaste koska mieli muuttuu 200x päivässä ja jokainen mielenmuutos on vain ohitettava ajattelematta.

Rakentelin uutta ruokavaliota sen mukaan että siinä on mahdollisimman paljon kaikkea mistä pidän, aamupalasta oli vaikea päättää koska rakastan puuroaamupalaa mutta rakastan myös parsakaaliaamupalaa. Lepopäiville ja treenipäiville on siis erilaiset sisällöt. Saa vähän vaihtelua ruokiin ja varmemmin kaikki tarvittavat vitamiinit ja kivennäisaineet. Ajattelin kirjoitella tänään ylös lepopäivän ruoat ja huomenna treenipäivän koska muuten tulee liian pitkä lista.

Esimerkkiruokavalio lepopäivälle:

Aamupala: Heti herättyä 0,5L vettä jossa on hiukan sitruunamehua. 200g keitettyä parsakaalia, 2 kananamunaa (keitetty tai paistettu), 1pala täysjyväruisleipää, 1rkl avokado/lemon cest öljyä ja kuppi kahvia

Lounas: 1,5dl kypsää kauraa, 120g kanaa, 150g parsakaalia, 1 tomaatti, 1rkl pähkinöitä

Päivällinen: 2 tomaattia, 1 punasipuli, 1/2 kurkku, rucolaa, lehtipersiljaa, 100g kukkakaalia, 50g valkoisia papuja, 60g fetajuustoa, 1/2 avokado

Välipala: vähintään 200g mustikoita, hiukan kurpitsansiemeniä

Iltapala: 250g maitorahkaa, 200g vadelmia, 1rkl öljyä

Vapaassa syönnissä kasvikset ja marjat eli jos nälkä jostain syystä iskee niin teen isomman annoksen ruokaa niiden avulla mutta pyrin välttämään ruoka-aikojen väleissä syömistä vaikka se syöminen olisi porkkana. Nyt oli ihana tehdä ruoka-aine listaa koska kesä antaa todella paljon mahdollisuuksia edullisempien kasvisten hintojen ja syksymmällä marjoja pullottavan metsän takia. Syksyllä kuvaan tulee myös ihanat sienet ja omenat.  Kävin juuri viikko sitten keräämässä tämä hetken "sesonkituotteet" ja täytin lipstikka ja nokkosvarastot,nyt olisi myös hyvä aika varastoida raparperia, teen sille samalla tavalla kuin omenoille. Pakastan ihan sellaisenaan lohkoina ja pistän talven aikana esimerkiksi aamupuuron sekaan kypsentäessä, makeimpien omenalajikkeiden lohkot menee lasten suihin jäisinä herkkupaloina.

Joudun luultavasti toteuttamaan tuota lepopäivien ruokavaliota tässä pidemmän aikaa, jalka ei oikein tykännyt edes uimisesta joten nyt saattaa olla pakosta aika jolloin kokeilen miten pelkällä ruokavaliolla laihtuu :(

6 kommenttia:

  1. Paino ainakin putuoaa, kun lihaksista lähtee treenin tuoma turvotus pois.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää oli jost tää ongelmakohta, sitä en kaipaa :D

      Poista
  2. Hyvältä näyttää ruokavalio! Heti alkoi tehdä mieli marjoja ja rahkaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nii munki, ja parsakaalia kans. Onneks niitä saa syödä niin paljon kun haluaa :D

      Poista
  3. Sitä on helppo täältä katsos huudella, kun on jo 8/30 päivää toteuttanut omaansa ;) Kuten mainitsinkin niin vaihdan tuulta nopeammin kuin lännen nopein tuuliviiri. En usko että näissä ns. järkevissä dieeteissä on suuriakaan eroja, mutta siinä on että jos jatkuvasti poukkoaa niin mielikään ei ole mukana ja homma ei toimi.

    Samaa yritän soveltaa treeniohjelmaan. Tein pahimmillaan kerran viikossa treeniohjelmaa itselleni, kuulaa, voimaa, TRX:ää jne ja jatkuvuus puuttuu. Ei enää. 30 days. Nyt teen siis niin että kirjaan ylös juttuja joita oikeasti haluaisin muuttaa tai vaihtaa ja tsekkaan aina kuun lopussa, että mitkä niistä oikeasti oli toteutuskelpoisia, tai tarviiko vaihtaa mitään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa, lisää fiksuja neuvoja. Toi ylöskirjaaminen vois ihan oikeasti toimia koska silloin olis sellainen olo et asia on hoidossa. On se kamalaa kun on niin paljon mahdollisuuksia ettei osaa päättää :)
      Kokeilin muuten siellä voimavalmennusseminaarissa TRX juttua ja vaikutti *krhm* haastavalta..

      Poista