tiistai 11. kesäkuuta 2013

Treenipäivän ruokavalio ja treenipäivän haikailua

Suunnittelin tälle päivälle rullaluistelulenkkiä tuplarattaiden kanssa mutta sain taas kylmää vettä niskaan fiksummalta taholta. Voi kun osaisi rauhoittua ja nauttia vaan siitä että ei "tarvitse" liikkua. Miten voi olla niin että aikoinaan sain repiä itseni väkisin ylös sängystä ja nykyään on pakotettava itsensä välillä ottamaan rennommin. No näillä on mentävä ja toteutettava sitten vain ruokavaliota.

Treenipäivän ruokavalio

Aamupala:
2dl valmista kaurapuuroa, 1 banaani, kourallinen marjoja, 1,5dl raejuustoa, kuppi kahvia

Lounas: 150g seitiä, 200g uunijuureksia (lanttu, porkkana, punajuuri, peruna), täysjyväruisleipä

Päivällinen: 150g vähärasvaista jauhelihaa, 1,5dl kypsää ohraa, 200g parsakaalia, gojimarjoja ohran sekaan

Palkkari: banaani+100g maitorahkaa

Iltapala: 250g raejuustoa, 200g mustikoita

Tässä vielä joitakin perusteita valinnoille.

1. Oletettavasti sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnassa ongelmia joten iltaa kohden vähenevät hiilarit. Rasvan suhteen taas lepopäivinä tulee aika paljon rasvaa juurikin sen takia että se kropan oma rasva lähtisi liikkeelle ja elimistö tottuisi käyttämään rasvaa paremmin polttoaineena.

2. Lepopäivinä vähemmän hiilareita koska senkin pitäisi opettaa elimistöä käyttämään paremmin rasvaa.  Treenipäivinä taas vähemmän rasvaa jotta lihaksille sopivammat energianlähteet (proteiini ja hiilarit) tulee käytettyä paremmin hyväksi.

3. Mahdollisimman paljon täyjyvää ja vihanneksia kuidunlähteinä jotta sokeriarvot pysyvät tasaisena ja hillitsevät napostelua ja ahmimishimoa

4. Kasvikset ja marjat vapaassa käytössä koska kukaan ei liho niitä syömällä.

5. Ei kastikkeita jne koska niissä siirtyy helposti huijaamaan itseään syömään epäterveellisempiä vaihtoehtoja.

6. Kerran viikossa treenipäivänä itsetehty leivos herkuksi. Kaupan herkuissa on aina transrasvoja tai väriaineita.

Joskohan tuossa olisi nyt pääpiirteittäin kaikki. Toki on monia perusteita jotka jäävät nyt mainitsematta mutta tuossa tärkeimmät.

Sain tänään valokuvia kisoista, ne olivatkin hyvä juttu koska niistä näkyi muutama ongelmakohta joita en nähnyt telkkarista. Lempparikuva on tietenkin talonvedosta, se vaan oli niin siistiä!



Painonpudotuksen kannalta ensimmäinen tavoite on päästä entisiin lukemiin. Paino nousi jonkin verran ennen kisoja ja kisojen jälkeen vähän enemmän. Olen aivan totaalisen turvonnut. Osittain toki tuo nilkka on turvonnut mutta sen lisäksi ilmeisesti joko kisat tai kuumuus ja suolainen ruoka ovat keränneet järjettömät määrät nestettä joten paljon mansikoita, ananasta ja vettä tiedossa. Pitäisi kenties myös juoda vihreää teetä tai jotain nesteenpoistojuomaa koska ennen vihkisormus tippui kokoajan sormesta enkä pystynyt pitämään sitä niin nyt sitä saa repiä irti sormesta.  Kunhan pääsen takaisin normipainoon niin alkaa tuloslaskenta jonkinlaisena taulukkona täällä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti