torstai 6. syyskuuta 2012

Paljon asiaa.

Nyt taas kirjoitussuonta pakottaa. Niin paljon asioita joita tullut tämän päivän aikana mieleen. Voisin aloittaa ruoka-aine yliherkkyystestillä.

Testin laatikon ja purtiloiden kanssa oli kovasti ihmettelemistä. Mikään ei kuitenkaan kiinnostanut niin paljon kuin se miten sitä verta pitäisi vuodattaa. Mietin jo mielessäni mistä saisin kunnon puukon ja sillä sormi auki. Huomattavasti miellyttävämpi tapa päästää verta kuin inhottava kavala piikki jonka toimista ei ikinä voi olla varma. Lopulta (pyörtymättä, ihme kyllä) sain tarvittavan verimäärän putkiloon.



Siellä se veri köllöttelee punaisessa purtilossa jossain liemessä, muut ovat huuhtelu ja kehitysaineita. Valkoisessa alustassa on pyöreät merkit kullekin ruoka-aineelle. Merkit tummenevat jos yliherkkyyttä kyseiselle aineelle on olemassa. 

Testin tekemiseen meni noin 45 min eri vaiheineen (meillä luultavasti hiukan pidempään ensin pisto-pyörtymis-pisto shown takia ja myöhemmissä vaiheissa neljän ylimääräisen laboranttikätösen takia). Tässä kuitenkin tulosläpyskä. Tuo vahva piste kertoo sen että testi on onnistunut. vahvimmat yliherkkyyspaikat ovat nro 4 ja nro 13 (näkyvät tummempina), seuraavat (todella haaleat) ovat nro 2, 27 ja 34. 



Tulokset olivat sinänsä yllättävät että minulla ei ollut yhtään vahvaa yliherkkyyttä (odotin jotain aivan muuta) vahvimmat ovat maissi ja lehmänmaito, seuraavat ovat vehnä, peruna ja maapähkinä. Jätän nämä ruoka-aineet nyt kolmeksi kuukaudeksi pois ruokavaliosta. Sen jälkeen lisään ne takaisin yksi kerrallaan. Mielenkiintoista tästä tekee tuo lehmänmaito ja vehnä. Mistähän tulen saamaan proteiinit?

Proteiineista päästäänkin mukavasti lihaksiin. Olen käynyt ihan alkuajoista asti säännöllisesti kehonkoostumusmittauksissa. Aluksi body-stat laitteella (näitä tuloksia olen vertaillut keskenään) ja sitten siirryin Tanita mittauksiin. Kummankin laitteen tulokset ovat hyvin samankaltaisi niin että olettaisin antavan edes jotenkin oikeaa suuntaa (tanita vaaka antaaa hiukan suuremman rasvaprosentin ja pienemmän lihasmassan kuin body-stat). Tässä viimeisimmän mittauksen tulokset., lihasmassa on kasvanut ensimmäisestä mittauksesta jonkin verran ja rasva% yllättäen tippunut.


Uskon myös että tämän testin lihasmassa ei varmaan ole oikeasti lihasmassa vaan ennemminkin rasvaton massa. Tuosta ei oikein voi päästä kuin oikeaan suuntaan :)

Tylsistä numeroista ihanaan syyssatoon. Tein tänään huippuhyää kesäkurpitsalasagnea (tomaattikastike punaisella pestolla, "levyiksi" kesäkurpitsaa ja muutama oikea lasagnelevy. Väliin myös porkkanaa ja päälle raejuustokuorrute. Tuli NAM! Sen lisäksi kävin omenavarkaissa äitini luona. Tässä satoa 



Fitnessexpo vaan lähestyy ja mun pitäisi varmaan alkaa vähän tutkiskelemaan erilaisia proteiinivaihtoehtoja, jos siellä vaikka olisi laajemmat valikoimat kuin täällä muuten. 


5 kommenttia:

  1. http://www.netmix.fi/proteiinit/207-nanox-conquest-v6.html

    http://www.wrange.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=8427

    http://www.mass.fi/product_detail.asp?prod_id=605

    Tollasia vaihtoehtoja löysin pikasesti selailemalla.

    VastaaPoista
  2. Mielenkiintoinen tuo testi, mitenköhän itselläni onnistuisi veren ottaminen.. huhhu! :D

    Kiitos tuosta lasagnevinkistä, pitääkin kokeilla lasagnea vähennetyllä levymäärällä ja lisätyillä kasviksilla joskus :)

    VastaaPoista
  3. Kannattaa ehdottomasti tsekata vegaanit vaihtoehdot proteiinille! Eli tofu, soija, jne. Myös lisäaineita saa vegaanisena, tosin maku on vähän mitä on :)

    VastaaPoista