torstai 11. lokakuuta 2012

päivä 2

Aamulla heräsin virkeänä, vihdoinkin! Aamupala tosin oli kaikkea muuta kuin jotain mitä kannattaisi syödä tai  mistä edes pitäisin. Mies oli päättänyt herkutella ja paistoi aamupalaksi kananmunia ja pekonia. Toisaalta siitä ei onneksi tullut pahaa oloa mutta seuraavalla kerralla kieltäydyn kaunisiti koska koko loppupäivän ruokaympyrä meni rasvan osalta ihan päin prinkkalaa. Iltapalaa en ole vielä syönyt mutta päivällinen oli niin runsas ja myöhäinen että saatan jättää iltapalan väliin, tai sitten vetelen vielä purkillisen maitorahkaa että saan sitä rasvan osuutta edes vähän pienennetty. Tässä kuitenkin syömiset:

Aamupala: kananmuna, pekoni                                                                      227kcal
Lounas: bataatti, paprika, porkkana, punajuuri, jauheliha, tomaattimurska,      455kcal
suppilovahvero
Välipala: maitorahka, mansikka, omena, vesi                                                 239kcal
Päivällinen: lehtisalaatti, tomaatti, kurkku, avokado, jauheliha,
tomaattimurska, suppilovahvero, valkosipulipatonki                                       909kcal (HUI)
Iltapala: maitorahka, vadelma                                                                        180kcal

Yhteensä: 2003kcal

Rasvan osuus oli huikeat 45%, hiilarit 26% ja proteiini 29%. Eipä mennyt ihan nappiin mutta onneksi suurinosa rasvasta oli hyvää, ehkäpä se omakin rasva lähtisi samalla liikkeelle.



                                      Lounaan uunijuurekset: porkkana, bataatti, punajuuri, paprika


Lounaan jauhelihakastike



                                                                  Päivällisen salaatti


Avokado <3



Yksi lempikirjoistani Superruokaa on innoittajana näissä mun kokkailuissa, yritän aina valita ruoka-aineita jotka tekisivät hyvää juuri minulle ja olisivat mun tarpeisiin sopivia. Ehkä parhaiten sijoitetut rahat pitkiin aikoihin. Kirja näyttää tältä. Ja siis kirjassa kaikkea porkkanasta chlorellaan eli ei pelkästään niitä ihmeellisiä ulkomaansupereita.



Voisin oikeastaan alkaa lisäilemään päivittäisen superruoan ja sen mahdollisia käyttötarkoituksia. Otan toiveita vastaan mutta muuten laitan omia suosikkeja.

Ensimmäisenä punajuuri, punajuuri sisältää runsaasti foolihappoa, yhdestä annoksesta saa 34% päivittäisestä tarpeesta. Myös kuitua ja mangaania saa 28%.  Se on myös hyvä B6 ja c- vitamiinin, mangnesiumin, kaliumin ja raudan lähde. 

Terveysvaikutukset: Punajuuren betalaiini sisältää antioksidiaalisia, tulehdusta estäviä ja syöpää ehkäiseviä ominaisuuksia. Phytotherapy Research- lehden tutkimuksessa vuodelta 2009 kerrottiin että punajuurituotteet vähensivät liikalihavien naisten veren hapettumista ja tulehduksia. 

Toki kaikkea pitää yrittää lukea tietynlaisen kritiikin kanssa mutta itse mielelläni tutkin ja pohdin ruokaan liittyviä asioita ja olen päätynyt siihen että jos jostai ntulee hyvä olo sen on oltava hyväksi. 


Liikunnat jäivät tältä päivältä hiukan vähäisiksi koska päätin pitää puunauspäivän. Kaloreita en siivoukselle suostu laskemaan mutta aikaa meni noin 3h.



3 kommenttia:

  1. Olene miettinyt monta kertaa, että ostaisinko punajuurta... en tosin tykkää siitä raakana tai esim punajuurisalaatissa tai rosollissa, mutta esim. jauhelihapihveissä kyllä. Mihinköhän muuhun sitä voisi käyttää jos osaat antaa mitään vinkkiä? :)

    Hyvän näköiset ruoat sulla tänään :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä yleensä paahdan punajuurta uunissa, siitä voisi tehdä ihan ohuita, rapeita sipsejä, paahtaa sellaisenaan muiden juuresten kanssa (niinkuin mulla tänään). Tai mun herkku: punajuurta suikaleina, ruokakermaa, mausteita ja aurajuustoa uunivuoassa, NAM tosin ei ehkä mitään laihisruokaa ainakaan päivittäin. Olen käyttänyt myös kasvissosekeitossa.

      Poista
  2. Vastavierailulla, moi! Oletpas sä paneutunut noihin ravitsemusjuttuihin. Itelläni se menee koko homma hieman nurinkurisesti että tärkeimpänä tulee kalorimäärä ja sitten kaikki muu. Eli sama vaikka söisi pikkukiviä tai rautanauloja kunhan energiat pysyy aisoissa, ei hyvä. Siinä olet erittäin oikeassa että kaikkea pitää lukea tietyllä kriittisyydellä. Ravitsemuksesta kirjoitellaan paljon jopa täysin päinvastaisia asioita. Ravitsemustieteen edustajien jotka eivät yleensä niitä hihhuleita ole, näkemykset terveellisyydestä sen sijaan eivät ole erityisemmin muuttuneet. Ehkä on vain tullut vähän inhoreaktio kaikkeen ruokahössötykseen ja trendeihin ettei jaksa kiinnostaa edes siinä määrin kuin pitäisi. Jospa sitten kun on aikaa. Mutta hieno homma että jaksat ottaa selville asioita ja olla kiinnostunut!

    VastaaPoista